torsdag 22 oktober 2009

Kundvård!

Det finns ett antal bolag och institutioner som man ibland tvingas kontakta. Oftast p.g.a. att det skitit sig rejält med deras produkt, tjänst eller liknande. När det händer vet man att en jävligt lång resa börjar. För när man slår upp servicenumret väntar först 220 knappalternativ. Det är som en uppbyggd digital labyrint där man får koncentrera sig för att tillslut få frågan av en dataröst ”vill du tala med vår kundsupport”?

Eftersom det är en datauppspelning så har det ingen inverkan att man snabbt svarar ”ja det var därför jag ringde, din idiot” samtidigt som man trycker in ytterligare en etta.

Men det är nu resan börjar på allvar. Oftast en oändlig väntetid avbruten av korta reklamavbrott och en röst som säger att ”det är några samtal före, du är fortfarande placerad i kö”. Jasså?

De som man söker har förstås inget särskilt intresse av att tala med dig så tillvida du inte ska teckna abonnemang eller betala för något, för då är det minsann inga köer eller liknande.

Men nu till det värsta… de flesta kundsupporter som vänder sig till privatpersoner har öppettider när de flesta förväntas sköta sina egna arbeten, d.v.s. mellan kl. 8-17. Gärna med lunchstängt i två timmar också á la CSN. Här snackar vi kundvård och flexibilitet när det är som bäst! De enda som tycks jobba på tider som passar då personer är lediga och har tid är telefonförsäljarna. Märkligt!

Inga kommentarer: